מאת ליאורה לבנשטיין – יועצת לפיתוח עסקי ואסטרטגי למשרדי עורכי דין
משבר הקורונה ישנה את דרכי ההתנהלות של משרדי עורכי דין ואת פני המקצוע. על מנת להכין את עצמם ליום שאחרי על עורכי הדין להתחיל להיערך מחדש כבר היום.
אין אנו יודעים בוודאות, בשלב זה, מה תהיינה ההשפעות החברתיות והכלכליות של נגיף הקורונה. אולם, ככל הנראה, המשבר הנוכחי ישאיר עקבותיו בדפוסי החיים והעבודה של כולנו, לרבות במשרדים של עורכי הדין, הן הגדולים והן הקטנים.
אין ספק שבקרוב בתי משפט יחלו לתת שירותים און- ליין כפי שתיאר פרופ' ריצ'רד זוסקינד בספרו The End of Lawyers – Rethinking the Nature of Legal Services (אוקספורד 2010). צעד ראשון בכיוון זה ניתן לא מכבר כשלשכת עורכי דין פרסמה על אפשרות למתן תצהירים ללא צורך התייצבות בפני עורך דין.
זוסקינד ניבא כבר לפני עשור שהטכנולוגיה תאפשר לעורכי הדין לבצע את העבודה בצורה איכותית, מהירה וזולה יותר ועורכי דין יוכלו להקדיש יותר זמן לניתוח התיק ולחשיבה יצירתית. מקורה של תופעה זו תצמח כתוצאה מדרישת הלקוחות שדורשים לצמצם עלויות ולקבל “More for Less”.
בתי ספר למשפטים עברו גם הם ללימודים און-ליין. לפי דיווחי המרצים והסטודנטים השיטה עובדת יפה ולאחר תוצאות הבחינות תשקל האפשרות לאמץ שיטה זו.
המהפכה הטכנולוגית והעבודה מרחוק
משרדי עורכי דין, שעד כה דגלו בגישה שעורך דין צעיר חייב לשהות במשרד בממוצע 12-14 שעות ולא הסכימו לכך שהג'וניורס יעבדו מהבית, שינו את גישתם וכיום מאפשרים ויותר מכך – מעודדים – עבודה מהבית. המציאות העכשווית מוכיחה שלעבודה מרחוק יש יתרונות רבים כאשר הבולט ביותר הוא צמצום העלויות העצומות בשכר הדירה הגבוה.
יש לציין שדווקא שנוי זה שהינו כורח המציאות משתלב היטב עם תפיסת עולמם של דור ה-Y ושל דור ה-Z.
צמצום שעות העבודה – אנשי הצוות משקיעים זמן ממושך ויקר מבחינתם בנסיעות למשרד והעבודה מרחוק תאפשר איכות חיים טובה יותר וכתוצאה מזה איכות עבודה גבוהה יותר וכמובן -יעילות.
בצל משבר הקורונה, משרדי עורכי דין שינו את גישתם
וכיום מאפשרים ואף מעודדים עבודה מהבית
השימוש בבינה המלאכותית ייעל את העבודה המשפטית ויצמצם את הצורך בעורכי דין צעירים ומתמחים. התוצאה תהיה שעורכי דין בתחילת דרכם יתקשו במציאת מקום עבודה ואלה מביניהם שכבר עובדים עלולים לקבל מכתבי פיטורים ואף ייתכן שייאלצו לעזוב את המקצוע ולמצוא פרנסתם בדרכים אחרות.
כמו כן, צפוי המשך מאבק בין משרדי עורכי דין על עורכי דין מנוסים ומתמחים ברמת בכירות ביניים.
השקעות בטכנולוגיה תשדרגנה את העבודה מרחוק והמשרדים יצטרכו לארגן את אופן העבודה בצורה אחרת ומותאמת וזאת על מנת שיתאפשר פיקוח על העבודה ומתן תגמולים על ביצועים, בד בבד עם הצורך הברור בשמירה על קשר אנושי כדי ליצור מוטיבציה ונאמנות.
הקשר עם הלקוחות – ייעשה באמצעות המרחב הוירטואלי: המצב הנוכחי הוכיח שניתן לקיים ישיבות רב משתתפים בפלטפורמות הדיגיטליות.
שינויים באסטרטגיה של משרדי עורכי דין
קידומם של עורכי דין בהיררכיה המשרדית, לרבות קבלה כשותפים במשרד ייקח זמן ארוך יותר. עורכי דין מרחוק ייעשו יעילים יותר אך מנגד יהיה קיים חשש תמידי מאיבוד מקום העבודה.
משרדי עורכי דין ייצרו בריתות אסטרטגיות עם משרדים אחרים – יהיו יותר מיזוגים שיאפשרו להרחיב תחומי התמחות, ייעול מספר עובדים וצמצום בהוצאות של טכנולוגיה ואדמיניסטרציה, תופעה שאנו עדים לה כבר בימים אלה.
משרדים מכל סדר גודל נערכים כעת לקראת חיזוק ו/או הוספה של תחומי עיסוק שלגביהם קיימת סבירות גבוהה שיהיה ביקוש רב כגון: חדלות פירעון (פש"ר, הסדרי נושים וכו'), גירושין ודיני עבודה. ככל שהמשרדים יקדימו לנקוט בצעדים אלה וייערכו בהתאם לקראת מחר, מצבם יהיה יותר טוב.
משרדים שכעת טומנים את ראשם בחול ונוקטים בגישה "נראה מה יהיה כשזה יגמר" יינזקו יותר כי יישארו מאחור. אלה הם הראשונים שיורידו את שכר הטרחה במטרה לקבל הכנסות מיידיות.
הצורך של המשרדים לבנות לעצמם מוניטין בתחומים החדשים ביחד עם התחרות הקיימת יביאו להשקעות בשיווק – בפרט בשיווק הדיגיטלי ככלי יעיל וזמין.
כמובן שגם לשכת עורכי הדין צריכה לחשוב על צעדיה הבאים ולהיערך הן למצב הנוכחי והן לתקופה בה המצב יחזור לשגרה החדשה – בין אם בהרצאות כיום על התחומים השונים שיהיה בהם יותר צורך בעתיד ובין בתמיכה ומתן אוזן קשבת לעורכי דין שנקלעו למצב כלכלי קשה ואולי אף בהעמדת הלוואות בתנאים נוחים
חשוב שנהיה קרובים עכשיו ללקוחות שעסקיהם קורסים כתוצאה מההסגר, ונשמור על קשר שיגלה אכפתיות ואמפתיה. משרדי עורכי דין גדולים כקטנים , שפועלים בצורה פרואקטיבית מנגישים כבר היום ללקוחותיהם הנחיות לפעולה עקב המשבר באמצעות הרשתות החברתיות ואף באתר האינטרנט של המשרד. זו לא תקופה מתאימה להצעת שרותים ללקוח אלא זאת תקופה להציע מידע ולהושיט יד.
המשבר הנוכחי יצור הזדמנויות חדשות עבור עורכי הדין
ומי שייערך היום יוכל לצאת מחוזק ולא רק לשרוד
כשתקופת הבידוד תסתיים רבים הם עורכי הדין שירגישו שבזבזו זמן יקר. לעומתם, רבים אחרים ירגישו שזו הייתה תקופה מיוחדת בחייהם המקצועיים , בעלת משמעות, ששינתה את עולמם.
חיוני הוא שמשרדי עורכי דין יעשו שימוש בטכנולוגיה לחיזוק הקשר בינם לבין הלקוחות, שיצרו סביבת משרד דיגיטלי וישכילו להיעזר בתוכנות לניהול עובדים תוך הצבת יעדים ולוח זמנים מציאותי שיוכל להחזיר את המשרד למסלול. חיוני לנצל תקופה זו של אי ודאות לרענון מערכות המשרד וליצירת תשתית אפקטיבית יותר. בדרך זו נוכל לחזק את המשרד ליום שהמשבר יהיה מאחורינו.
ליאורה לבנשטיין – יועצת לפיתוח עסקי ואסטרטגי למשרדי עורכי דין
מלווה משרדי עורכי דין בפיתוח תוכניות שיווק ואסטרטגיה ועורכי דין בצמתי קריירה
מנכ"ל אנשי מפתח
מאת ליאורה לבנשטיין – יועצת לפיתוח עסקי ואסטרטגי למשרדי עורכי דין
משבר הקורונה ישנה את דרכי ההתנהלות של משרדי עורכי דין ואת פני המקצוע. על מנת להכין את עצמם ליום שאחרי על עורכי הדין להתחיל להיערך מחדש כבר היום.
אין אנו יודעים בוודאות, בשלב זה, מה תהיינה ההשפעות החברתיות והכלכליות של נגיף הקורונה. אולם, ככל הנראה, המשבר הנוכחי ישאיר עקבותיו בדפוסי החיים והעבודה של כולנו, לרבות במשרדים של עורכי הדין, הן הגדולים והן הקטנים.
אין ספק שבקרוב בתי משפט יחלו לתת שירותים און- ליין כפי שתיאר פרופ' ריצ'רד זוסקינד בספרו The End of Lawyers – Rethinking the Nature of Legal Services (אוקספורד 2010). צעד ראשון בכיוון זה ניתן לא מכבר כשלשכת עורכי דין פרסמה על אפשרות למתן תצהירים ללא צורך התייצבות בפני עורך דין.
זוסקינד ניבא כבר לפני עשור שהטכנולוגיה תאפשר לעורכי הדין לבצע את העבודה בצורה איכותית, מהירה וזולה יותר ועורכי דין יוכלו להקדיש יותר זמן לניתוח התיק ולחשיבה יצירתית. מקורה של תופעה זו תצמח כתוצאה מדרישת הלקוחות שדורשים לצמצם עלויות ולקבל “More for Less”.
בתי ספר למשפטים עברו גם הם ללימודים און-ליין. לפי דיווחי המרצים והסטודנטים השיטה עובדת יפה ולאחר תוצאות הבחינות תשקל האפשרות לאמץ שיטה זו.
המהפכה הטכנולוגית
והעבודה מרחוק
משרדי עורכי דין, שעד כה דגלו בגישה שעורך דין צעיר חייב לשהות במשרד בממוצע 12-14 שעות ולא הסכימו לכך שהג'וניורס יעבדו מהבית, שינו את גישתם וכיום מאפשרים ויותר מכך – מעודדים – עבודה מהבית. המציאות העכשווית מוכיחה שלעבודה מרחוק יש יתרונות רבים כאשר הבולט ביותר הוא צמצום העלויות העצומות בשכר הדירה הגבוה.
יש לציין שדווקא שנוי זה שהינו כורח המציאות משתלב היטב עם תפיסת עולמם של דור ה-Y ושל דור ה-Z.
צמצום שעות העבודה – אנשי הצוות משקיעים זמן ממושך ויקר מבחינתם בנסיעות למשרד והעבודה מרחוק תאפשר איכות חיים טובה יותר וכתוצאה מזה איכות עבודה גבוהה יותר וכמובן -יעילות.
בצל משבר הקורונה, משרדי עורכי דין שינו את גישתם וכיום מאפשרים ואף מעודדים עבודה מהבית
בצל משבר הקורונה, משרדי עורכי דין שינו את גישתם וכיום מאפשרים ואף מעודדים עבודה מהבית
השימוש בבינה המלאכותית ייעל את העבודה המשפטית ויצמצם את הצורך בעורכי דין צעירים ומתמחים. התוצאה תהיה שעורכי דין בתחילת דרכם יתקשו במציאת מקום עבודה ואלה מביניהם שכבר עובדים עלולים לקבל מכתבי פיטורים ואף ייתכן שייאלצו לעזוב את המקצוע ולמצוא פרנסתם בדרכים אחרות.
כמו כן, צפוי המשך מאבק בין משרדי עורכי דין על עורכי דין מנוסים ומתמחים ברמת בכירות ביניים.
השקעות בטכנולוגיה תשדרגנה את העבודה מרחוק והמשרדים יצטרכו לארגן את אופן העבודה בצורה אחרת ומותאמת וזאת על מנת שיתאפשר פיקוח על העבודה ומתן תגמולים על ביצועים, בד בבד עם הצורך הברור בשמירה על קשר אנושי כדי ליצור מוטיבציה ונאמנות.
הקשר עם הלקוחות – ייעשה באמצעות המרחב הוירטואלי: המצב הנוכחי הוכיח שניתן לקיים ישיבות רב משתתפים בפלטפורמות הדיגיטליות.
שינויים באסטרטגיה
של משרדי עורכי דין
קידומם של עורכי דין בהיררכיה המשרדית, לרבות קבלה כשותפים במשרד ייקח זמן ארוך יותר. עורכי דין מרחוק ייעשו יעילים יותר אך מנגד יהיה קיים חשש תמידי מאיבוד מקום העבודה.
משרדי עורכי דין ייצרו בריתות אסטרטגיות עם משרדים אחרים – יהיו יותר מיזוגים שיאפשרו להרחיב תחומי התמחות, ייעול מספר עובדים וצמצום בהוצאות של טכנולוגיה ואדמיניסטרציה, תופעה שאנו עדים לה כבר בימים אלה.
משרדים מכל סדר גודל נערכים כעת לקראת חיזוק ו/או הוספה של תחומי עיסוק שלגביהם קיימת סבירות גבוהה שיהיה ביקוש רב כגון: חדלות פירעון (פש"ר, הסדרי נושים וכו'), גירושין ודיני עבודה. ככל שהמשרדים יקדימו לנקוט בצעדים אלה וייערכו בהתאם לקראת מחר, מצבם יהיה יותר טוב.
משרדים שכעת טומנים את ראשם בחול ונוקטים בגישה "נראה מה יהיה כשזה יגמר" יינזקו יותר כי יישארו מאחור. אלה הם הראשונים שיורידו את שכר הטרחה במטרה לקבל הכנסות מיידיות.
הצורך של המשרדים לבנות לעצמם מוניטין בתחומים החדשים ביחד עם התחרות הקיימת יביאו להשקעות בשיווק – בפרט בשיווק הדיגיטלי ככלי יעיל וזמין.
כמובן שגם לשכת עורכי הדין צריכה לחשוב על צעדיה הבאים ולהיערך הן למצב הנוכחי והן לתקופה בה המצב יחזור לשגרה החדשה – בין אם בהרצאות כיום על התחומים השונים שיהיה בהם יותר צורך בעתיד ובין בתמיכה ומתן אוזן קשבת לעורכי דין שנקלעו למצב כלכלי קשה ואולי אף בהעמדת הלוואות בתנאים נוחים
חשוב שנהיה קרובים עכשיו ללקוחות שעסקיהם קורסים כתוצאה מההסגר, ונשמור על קשר שיגלה אכפתיות ואמפתיה. משרדי עורכי דין גדולים כקטנים , שפועלים בצורה פרואקטיבית מנגישים כבר היום ללקוחותיהם הנחיות לפעולה עקב המשבר באמצעות הרשתות החברתיות ואף באתר האינטרנט של המשרד. זו לא תקופה מתאימה להצעת שרותים ללקוח אלא זאת תקופה להציע מידע ולהושיט יד.
המשבר הנוכחי יצור הזדמנויות חדשות עבור עורכי הדין ומי שייערך היום יוכל לצאת מחוזק ולא רק לשרוד
כשתקופת הבידוד תסתיים רבים הם עורכי הדין שירגישו שבזבזו זמן יקר. לעומתם, רבים אחרים ירגישו שזו הייתה תקופה מיוחדת בחייהם המקצועיים , בעלת משמעות, ששינתה את עולמם.
חיוני הוא שמשרדי עורכי דין יעשו שימוש בטכנולוגיה לחיזוק הקשר בינם לבין הלקוחות, שיצרו סביבת משרד דיגיטלי וישכילו להיעזר בתוכנות לניהול עובדים תוך הצבת יעדים ולוח זמנים מציאותי שיוכל להחזיר את המשרד למסלול. חיוני לנצל תקופה זו של אי ודאות לרענון מערכות המשרד וליצירת תשתית אפקטיבית יותר. בדרך זו נוכל לחזק את המשרד ליום שהמשבר יהיה מאחורינו.